Voedingsadvies

Wat is een gezond voedingspatroon?

Een gezond voedingspatroon bevat de juiste hoeveelheid koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, mineralen en water voor een optimaal metabolisme (omzetting van voeding in bio-energie in de cellen van het lichaam). Maar wat voor de ẻẻn een optimaal voedingspatroon is, hoeft dat niet per definitie voor de ander te zijn. Dat hangt af van gewicht, leeftijd, geslacht en bewegingsniveau en van eventuele allergieën, intoleranties en ziektes.

Waarom geen dieet?

Een dieet zorgt ervoor dat uw lichaam in de spaarstand gaat waardoor de verbranding vertraagt. Na het dieet slaat het lichaam juist vet op voor de volgende schaarsteperiode (lees dieet).

Wilt u afvallen?

Dan gaan we samen kijken hoe het komt dat u te zwaar bent geworden? Ik kan u leren valkuilen te herkennen en te omzeilen. Stap voor stap integreert u in uw leven een gezond voedingspatroon dat niet alleen ziet op wat en hoeveel u eet, maar ook op waarom, wanneer en hoe u eet. Blijvend gewichtsverlies vraagt om voldoende beweging en een blijvende verandering in uw voedingspatroon. Positieve begeleiding en voldoende steun is belangrijk.

Ook biedt Food-Impact in samenwerking met Fysiofit Den Haag  Gewicht & Gezondheid, een afvalprogramma op basis van training (vetverbranding en kracht) en voedingsadvies.

Vage klachten

Veel last van hoofdpijn, een opgeblazen gevoel, prikkelbare darmsyndroom, weinig fut of een slechte huid? Het kan zijn dat u voedingstekorten hebt opgebouwd als gevolg van een eenzijdig voedingspatroon en teveel bewerkt voedsel of dat uw lichaam niet goed in staat is bepaalde voedingsmiddelen te verwerken. Een op u afgestemd voedingsadvies kan helpen en dat extra kilootje raakt u ook meteen kwijt.

Sportvoedingsadvies

Op de pagina sportvoedingsadvies vindt u meer informatie.

Kinderen

Overgewicht is een van de belangrijkste volksgezondheidsproblemen van dit moment. Zo’n 17,5 % van de kinderen in Nederland heeft overgewicht met alle gevolgen van dien. De laatste decennia is de vetinname en de suikerinname van kinderen verhoogd, de vezelinname verlaagd en wordt er veel minder bewogen. Juist op deze leeftijd is het aanleren van een gezonde leefstijl essentieel, want jong geleerd is oud gedaan. Bovendien is gemakkelijker om een gezonde gewoonte aan te leren dan verkeerde gewoontes af te leren. Verschillende leeftijdsgroepen hebben verschillende voedingsbehoeften en knelpunten. Mooi te zien dat kinderen steeds bewuster met voeding omgaan. Afhankelijk van de leeftijd van het kind, zullen consulten al dan niet met de ouders worden afgenomen.

Pms of overgangsklachten

​Hormoonschommeling rond de menstruatie of overgang kunnen veel lichamelijke en mentale klachten veroorzaken. Bepaalde voedingsstoffen kunnen de hormoonspiegel echter weer meer in balans brengen en bepaalde voeding wordt ontraden.

Herstel na ziekte, burn-out of chronische stress

Rust, voldoende beweging en gezond eten met is dan nog belangrijker dan normaal. Een voorwaarde voor herstel is dat uw lichaam de extra afvalstoffen die het produceert, snel afvoert en dat u uw lichaam optimaal voedt om weer aan te sterken. Het is dan goed om voldoende water te drinken, om bepaalde producten even te laten staan en andere producten juist wat meer te nemen. Ik kan u laten zien wat in uw geval belangrijk is.

Meer informatie over mijn werkwijze vindt u procedure.