Sport & voeding

Een optimaal gewicht, de juiste lichaamssamenstelling, de goede verhouding koolhydraten, vetten en eiwitten, voldoende vitamines, mineralen, vezels en water zijn voorwaarden voor:

  • betere sportprestaties
  • meer rendement uit trainingsmomenten
  • goede spieropbouw
  • beter herstel
  • betere weerstand
  • minder blessures
  • minder maag-/darmklachten voor, tijdens en na trainingen of wedstrijden
  • een constant niveau in trainingen en wedstrijden.

Ik begeleid recreatieve sporters maar ook duursporters, krachtsporters en teamsporters op professioneel niveau, voor een advies op maat. Hierbij wordt uiteraard rekening gehouden met trainings- en wedstrijdschema’s, de intensiteit en frequentie van sportmomenten, streefgewicht bij gewichtsklassesporten, persoonlijke voorkeuren, voedselgevoeligheden, weersomstandigheden en hoogtestages etc.

Een goede basisvoeding en voldoende water zijn voor elke sporter – recreatief, amateur of professioneel – voorwaarden voor optimale sportprestaties en herstel. Wat je veel ziet is dat sporters te veel focussen op eiwitten en te weinig vetten en koolhydraten binnenkrijgen. Dit staat een optimale prestatie en herstel in de weg.

Naast de basisvoeding kan sportspecifieke voeding uitkomst bieden als je  langer op een intensief niveau wil trainen of sneller wil herstellen na een zware inspanning. De keuze tussen hypertone, isotone of hypotone sportdranken, sportgels of sportrepen hangt af van de soort sport, de duur en de intensiteit. Timing is hierbij essentieel.

Over het algemeen zijn supplementen niet nodig, maar er kunnen omstandigheden ontstaan waarbij tekorten van bepaalde voedingsstoffen kunnen optreden en aanvulling gewenst is.

Neem contact op voor een tailor-made voedingsplan.